Mikko-Tapio Mattila pysähtyi, ennen kuin oli liian myöhäistä. Paikallinen työterveyshuolto on nyt korjaamon työntekijöille puhelinsoiton päässä. Puheluun vastaa Minervan Nina.
Teksti: Milla Majander / Satakunnan Kansa Länsi-Suomi
Kaksi vuotta sitten yrittäjä Mikko-Tapio Mattila totesi tarvitsevansa työterveyshuollon tukea.
”Henkilökunnassa tapahtui muutoksia. Omassa perheessä kolmen lapsen kymmenen eri harrastusta pitivät kiireisenä. Ruuhkavuodet kuormittivat, erityisesti mieltä. Kävin työpsykologilla, ja se oli itselle sekä yritykselle tosi hyvä juttu.”
Soitto sujuvasti Ninalle
Autopeltikorjaamo Tapio Mattila valitsi työterveyshuollokseen Lääkärikeskus Minervan. Työterveyshoitaja Nina Hohtarin kanssa löytyi välitön yhteys.
”Yrittäjä laitettiin heti niin sanotusti kovaan syyniin. Ninan ”piinapenkissä” puhuttiin paljon muustakin kuin työstä. Oli helppo avautua.”
Valintavaa’assa painoi paikallisuus ja palvelun sujuvuus.
”Olen omalääkärimallin kannattaja. Minervassa puhelimeen vastaa työterveyshoitaja Nina, joka tarvittaessa ohjaa asian yrityksen omalle lääkärille.”
Työterveyshoitaja: ”Meidän missiomme on olla askeleen edellä, ennen kuin ongelmia edes syntyy.”
Askel edellä
Mattila kokee, että työterveyshuollon pitää tuntea työpaikan ihmiset ja ympäristö.
”Hyvinvointi on tosi henkilökohtaista. Terveyden hoitaminen hyvin edellyttää, että me ihmiset aidosti kiinnostamme.”
Minervan työterveyshuolto on yrityksen jokaista työntekijää varten.
”Meitä on helppo lähestyä, ja kaikilla on tiedossa yhteydenottokanava. Meidän missiomme on olla askeleen edellä, ennen kuin ongelmia edes syntyy”, Hohtari toteaa.
Apua isoihinkin ongelmiin
Yhteistyö alkoi työfysioterapeutin, työterveyslääkärin ja -hoitajan käynnillä korjaamolle.
Käynnillä tarkasteltiin työympäristöä ja tavattiin työntekijöitä. Sen jälkeen laadittiin työterveyshuollon toimintasuunnitelma.
”Jokaisen työntekijän tarpeet huomioidaan yksilöllisesti. Yksi voi tarvita fysioterapiaa, toinen psykologia. Ei kaikille kaikkea vaan ihmisen tilanne huomioiden. Tärkeintä on tulla kuulluksi”, Hohtari kuvailee.
”Hyvä työterveyspalvelu on sitä, että porukka voi luottamuksella avautua omista asioistaan. Silloin asiat menevät oikeaan suuntaan. Arvostan tätä henkilökohtaisuutta”, Mattila sanoo.
Siistiä sisätyötä
Autopeltiseppien ja pintakäsittelijöiden työssä erityisesti hartiat, nivelet ja ranteet ovat koetuksella. Mattila halusi työterveyshuollon kanssa kehittää juuri ammattitautien ehkäisyä.
”Kädet ovat meillä tärkeimmät työkalut. Peltisepillä etenkin rannekanavavaivat ovat yleisiä.”
Autojen kehittynyt teknologia on muuttanut myös alaa ja työtehtäviä. Joissain työtehtävissä vaaditaan voimaa ja joissain tarkkaa keskittymistä.
”Tämä on nykyään siistiä sisätyötä.”
Jalkojen päällä ollaan paljon. Mattila itse oivalsi selän hyvinvoinnin merkityksen ja huoltaa omaa kroppaansa pilateksessa.
”Ihmisen keho on hieno laite. Jos ei mitään oman kropan eteen tee, se alkaa oireilla.”
Tulevaisuudenkestäviä tuloksia
Kahden vuoden takaisesta kovasta syynistä koitui paljon hyvää.
”Työilmapiiri on parantunut. Tänä vuonna palkkaamme kaksi uutta työntekijää.”
Autojen lisäksi korjaajien kehot ansaitsevat päivittäistä huoltoa. Hyvät ohjeet työasentojen vastaliikkeiksi löytyvät nykyään kahvihuoneesta. Tiimin into taukoliikuntaan ei tosin aivan heti kiihtynyt nollasta sataan – yrittäjän esimerkistä huolimatta.
”Sanotaanko nyt niin, etten ihan heti vedä jumppaa uudelleen”, Mattila nauraa.